Vårt samarbeid med Matprisen
For andre året på rad er Millum og Matinfo en av hovedsponsorene for Matprisen. Matprisens formål er å fremme et bærekraftig måltid og hedre enkeltmennesker og virksomheter som bryr seg. Mennesker som setter økologi og bærekraft i fokus, og som bidrar til at det serveres flere bærekraftige måltider.
Vi ble kjent med Matprisen for noen år tilbake og var aldri i tvil om at dette var noe vi ville være med på. Temaene og prisene som deles ut er viktige både for oss, våre kunder og bransjen. Daglig leder MatinfoKnut Øksby
Selv om Millum og Matinfo kun har vært hovedsponsor i to år, er ambisjonene store for det fremtidige samarbeidet.
Vårt mål er å få Matprisen til å være en pris som også treffer de store aktørene i storhusholdningsbransjen. Våre kunder er en rekke store og strukturerte aktører som produserer flere millioner måltider hvert år. Kan Millum og Matinfo bistå disse aktørene i å opptre mer bærekraftig, vil effektene være store. Derfor er Matprisen viktig for Millum.
Storhusholdningsmarkedet skaper vekst for Matprisen
Utgangspunktet for Matprisen var å løfte frem de små og innovative enkeltmenneskene som skaper magi med matvarer på en bærekraftig måte. Men med stadig større fokus på bærekraftighet i hele bransjen, har Matprisen tatt grep for å favne om også de store aktørene.
Bærekraftig og miljøvennlig er alle deler av det som vi i dag kan omtale som en supertrend. Ingen ansvarlig aktør kan unngå å ta bærekraftdimensjonen inn over seg. For våre kunder på begge sider av verdikjeden vil disse trendene og måten de håndteres på, være kritiske suksessfaktorer som kan være avgjørende for om virksomheten overlever.
De store volumene innenfor matservering finner man i storhusholdningsbransjen. Årlig serveres det over 200 millioner lunsjmåltider i norske kantiner. Dette er enorme volum og det er bransjens ansvar å sette fokus på bærekraftig mat.
For å understreke viktigheten av Matprisen som møteplass både for idealisten og markedslederen, skal Øksby dele ut den mest relevante prisen for storhusholdningsbransjen. Prisen Årets storkjøkken er ny av året, og er en av ni priser som skal deles ut. De nominerte i kategorien er Godt Brød, Hurtigruten og Lava Oslo. De blir vurdert etter følgende kriterier:
Årets storkjøkken (HoReCa)
- Har forankret og implementert en bærekraftig omstilling av sin servering internt i virksomheten
- Bidrar til å gjøre mange menneskers mat- og/eller drikkevaner mer bærekraftig
- Omsetter for minimum 50 millioner
Innovasjon og samfunnsansvar i førersete
Millum har som ambisjon å være en uavhengig og proaktiv samarbeidspartner for alle i storshusholdningsbransjen, både for kjøpende og selgende side. Det stadig økende fokuset på CR; Corporate Responsibility og ansvarlig utøvelse av hver virksomhet har rettet fokus på alt fra samfunnsansvar i verdikjeden, til matsvinn, økologi og andre bærekraftsindikatorer.
Vårt samfunnsansvar er å være en innovatør for digitale løsninger som muliggjør faktabasert og målrettet arbeid med bærekraft i bransjen. Vår ambisjon er å fasilitere og operasjonalisere de beste løsningene.
Hva er Matprisen?
Matprisen ble etablert i 2014 av ØQ – Økologisk mat i storhusholdninger og DebioInfo, og deles ut for sjette gang 11. november 2019. Matprisen eies nå av DebioInfo. Til grunn for Matprisen ligger konseptet «Et bærekraftig måltid», og gjennom både prisutdeling og seminar hedres enkeltmennesker og virksomheter som bryr seg. Mennesker som setter økologi og bærekraft i fokus, og som bidrar til at det serveres flere bærekraftige måltider.
Bærekraftige måltider er;
• Laget fra bunnen av
• Med fokus grønnsaker, belgvekster og korn
• Sesongbasert
• Med bevisste valg av kjøtt og sjømat
• Med fokus på å redusere matsvinn
Matprisen er en hyllest til bønder, produsenter, kokker og formidlere som tenker bærekraft og miljø når de jobber med mat.
Les mer om Matprisen2019.