Hopp til hovedinnhold

Det finnes et bidrag for bærekraft og økonomisk gevinst

En bølge av bærekraft og miljøvern skyller over oss, både nasjonalt og internasjonalt. Store planer legges og visjoner for fremtiden inneholder både nullutslipp og slutten på fossilt brennstoff. Men endringer skjer ikke gjennom ord, men handling.

Av: Sofie Vatle 30.08.2019 08:39

shutterstock_1476499586

Hva tror du sjefen din hadde sagt om du fortalte at du har et bidrag for å styrke bunnlinjen og redde miljøet? Du hadde garantert fått taletid både i det møtet og fremtidige møter. Faktum er at bidraget er like enkelt som det er god. Ved å strukturere alle innkjøp vil bedriften spare både penger og miljøet.

Mange små uvaner lager problemer for miljøet

Du har kanskje tenkt på hva din bransje kan gjøre for å bidra i klimakampen? Gjennom å starte internt kan man avdekke alle de små, men dårlige uvanene som finnes i egen bedrift. Forhåpentligvis finnes det ingen store uvaner hos dere, men mange små uvaner kan også skape et unødvendig stort klimaavtrykk.

I midten av august rykket Culina ut i Horecanytt med ett hjertesukk om bestillingsrutinene til deler av bransjen. Kathrine Starheim hos Culina forteller om en hverdag hvor samme kunde, det være seg hotell, kantine eller restaurant, foretar en rekke små ad-hoc-bestillinger i løpet av uken, noe som gjør totalsummen for bestillingen dyrere og skaper store klimautslipp i forbindelse med pakking og transport.

Når en så stor leverandør som Culina går ut og advarer mot at de mottar «for mange» og unødvendige bestillinger, bør det blinke varselslamper hos alle innkjøpssjefer rundt omkring. Hos Millum applauderer vi Culina for å gå i bresjen i kampen mot bransjens miljøavtrykk.

Mer kontroll er løsningen

Starheim peker i sin artikkel på ett av de store problemene, mangel på struktur og planlegging hos rekvirentene i bransjen. Derfor er det viktig å lære opp de som legger bestillinger til rutiner som bidrar til bedre innkjøp, både for lommeboken og miljøet. 

Ved å bruke en innkjøpsportal, følge fremforhandlede avtaler og planlegge innkjøp kan man både spare penger og miljøet. Store deler av vår bransje er organisert gjennom en eller annen innkjøpsorganisasjon som tilbyr sine medlemmer tilgang til Millum Procurement, men en stor andel velger å ikke benytte seg av muligheten. Skyldes dette at man ikke har satt seg nok inn i fordelene?

Å strukturere alle innkjøp og bruke en innkjøpsportal sparer deg store summer, reduserer transportutslippene og gir en direkte påvirkning både på bunnlinjen og miljøet.