Vi har signert grønnvaskingsplakaten
Millum og datterselskapet Matinfo har signert Grønnvaskingsplakaten. Det betyr at vi stiller oss bak innholdet i plakaten og lover å gjøre vårt ytterste for å følge de 10 prinsippene i vår markedsføring og kommunikasjon.
Hva er grønnvasking?
“Grønnvasking er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er i forhold til innvirkning på klima, natur og mennesker.”
Bakgrunnen for plakaten er at flere som jobber profesjonelt med bærekraft og samfunnsansvar, opplevde at bedrifter brukte temaet for sine bedrifter uten å ha belegg for nettopp å være bærekraftige eller å ta samfunnsansvar. Dette ville de gjøre noe med, og tok kontakt med Skift – Næringslivets klimaledere. Plakaten er utarbeidet av Skift i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF og Framtiden i våre hender.
Hva er målet med plakaten?
Plakaten er en veileder som gjør det enklere for store og små bedrifter å unngå grønnvasking.
Hvorfor stiller vi oss bak plakaten?
Bærekraft og samfunnsansvar er kompliserte områder hvor det er lett å kommunisere feil. Derfor er det bra å ha en veileder for hvordan vi kan trå riktig når vi informerer om vår jobb for å oppnå bærekraftsmålene.
Millum jobber strukturert med bærekraft, og ble bl.a. medlem i FNs Global Compact i desember 2018. Vi jobber for å skape digitale løsninger som hjelper kundene til bærekraftig handel gjennom sine portaler. Det handles for nesten 9 milliarder norske kroner gjennom disse innkjøpsløsningene, så her kan Millum bidra til å utgjøre en positiv forskjell og skape langsiktige verdier for mennesker og miljø - i egen bedrift så vel som via bedriftene vi samarbeider med. Markedssjef og bærekraftsansvarligTiril Z. Bliksmark
De 10 punktene i grønnvaskingsplakaten
Plakaten er dekkende for alle de 17 bærekraftsmålene initiert av FN, og favner derfor over mer enn klima og miljø.
- Vær ærlig og etterrettelig
- Pass på at bærekraftarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen
- Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep
- Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker
- Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket
- Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast
- Bruk de etablerte merkeordningene. Egne miljømerker, eller bruk av bilder og språk som gir inntrykk av tredjeparts sertifisering, anbefales ikke
- Vær forsiktig med uttrykk som «bedre for klima», «bedre for naturen», «bedre for miljøet» osv.
- Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på
- Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft
Vi har samlet våre hovedaktiviteter rundt to av FNs bærekraftsmål; #9 Innovasjon og infrastruktur og #17 Samarbeid for å nå målene. Med fokus på disse har vi definert vårt eget undermål å jobbe etter; Millum skal utvikle løsninger og tjenester som forenkler våre kunders arbeid med de bærekraftsmål de selv har valgt. Dette skal vi gjøre gjennom samarbeid og partnerskap. Så for oss var det et naturlig valg å bidra til å sikre at kommunikasjon rundt dette temaet er så profesjonelt og etterrettelig som mulig.
Kilder: gronnvasking.no, regjeringen.no (bærekraftsmål) og millum.no