Millum om bærekraft
De siste årene har begrep som samfunnsansvar, bærekraft og corporate responsibility (CR) vokst frem i alle bedrifters kommunikasjon, også hos Millum. Men hva har Millum gjort de siste årene for å øke fokuset på disse punktene internt og eksternt?
Vi så tidlig at områder som bærekraft og samfunnsansvar ville bli viktig for våre kunder. Derfor satte vi av en ressurs internt som fikk i oppdrag å utforske disse områdene. Det er tre år siden, og nå kan man tydelig se avtrykk av dette i alt vi gjør. Markedssjef og bærekraftsansvarligTiril Z. Bliksmark
Gjennomgående i all utvikling
Vi jobber hele tiden for å utvikle digitale løsninger som hjelper kundene til bærekraftig handel gjennom våre portaler. En slik grønnere innkjøpspolitikk i bedriften handler om å legge til rette for at kundene skal kunne ta så informerte og bærekraftige valg som mulig ved å bruke våre systemer når de handler.
Så, hva har Millum jobbet med de siste årene som underbygger samfunnsansvar og bærekraft?
- Utvikler stadig løsninger som skal gjøre det enklere å ta bærekraftige valg
- Utviklet en klimaavtrykkskalkulator for beregning av porsjonene i menyene via Menybank tilknyttet vårt hovedprodukt Millum Procurement
- Er medlem av FN Global Compact, og jobber med å følge de 10 prinsippene i tillegg til aktuelle bærekraftsmål
- Samarbeider med Factlines (et norsk selskap som er spesialisert på ansvarlig leverandørstyring og kartlegging av leverandørkjeder), for å øke antallet sertifiserte leverandører
- Signert Grønnvaskingsplakaten for å vise at vi står bak og gjør vårt ytterste for å følge de 10 prinsippene for grønnere markedsføring og kommunikasjon
- Er med i Matfloken med fokus på måltid, matsvinn og matproduksjon
- Medlem av S-FOOD som er et nasjonalt nettverk for mat og bærekraft for å nettopp lære mer om disse områdene
- Har utviklet en matsvinnfunksjon for måling og kontroll for å redusere matsvinn hos våre kunder
Hva gjør Millum internt
Det er ikke bare ut mot kundene fokuset har vært. Det har foregått en god utvikling av kompetanse og fokus internt når det gjelder bærekraft. Ved å gå gjennom alle innkjøp har man gjort bedre valg for innkjøp av papir, møbler, vaskemidler etc. Det har blitt etablert egne miljøstasjoner for kildesortering og giveaway-produkter er fjernet fra messer og kundetreff.
Det handler om at alle i bedriften må ta eierskap og ansvar for våre bærekraftsmål. Vi kan ikke nøye oss med å gjøre halve jobben og kun fokusere på eksterne faktorer. Når alle internt er med på strategien ser vi at det smitter over både på utvikling og drift.
Visjon for bærekraft og samfunnsansvar som base
Tidlig i prossesen ble det utarbeidet en visjon som Millum sitt bærekraftsarbeid skulle følge: "Vi skal gjøre våre kunder i stand til å nå sine respektive bærekraftsmål ved bruk av Millums teknologi."
Ut fra det har Millum bestemt at vårt største bidrag for å nå klimamålene, er å være fasilitator slik at alle brukere tar så informerte valg som mulig når de bruker våre systemer for innkjøp, menyplanlegging, kjøkkenøkonomi m.m.
Du kan lese mer om hva vi har gjort, og gjør, på vår side for samfunnsansvar.