Norsk innkjøpssystem gir gnist til hotellkjeden Radissons globale prosjekt
Etter et vellykket pilotprosjekt for å integrere Millums innkjøpssystem med ERP-systemet SAP for et av Nordens største Radisson-hotell, har integrasjonen nå blitt implementert på nesten alle Radisson-hotellene i Skandinavia. Millum og Radisson er begge svært fornøyde med resultatene. Det norske innkjøpssystemet har fått bevist at det kan håndtere komplekse prosesser og integrasjoner i et globalt konsern, mens Radisson på sin side har fått verdifull innsikt i hvordan de kan drive sin innkjøpsplattform utenfor Skandinavia.
Hvordan et norsk innkjøpssystem ble veiviser for et globalt konsern
For nesten fire år siden bestemte Radisson seg for at alle deres hoteller globalt skulle innføre det kinesiske GPP som sitt innkjøpssystem. Imidlertid utviklet situasjonen seg noe annerledes da de skandinaviske hotellene uttrykte sterke ønsker om å fortsette med sitt eksisterende innkjøpssystem, Millum. Dette systemet hadde alltid fungert utmerket for dem og utgjorde allerede en viktig del av organisasjonens infrastruktur.
Etter å ha blitt gjort oppmerksom på hvor godt det norske innkjøpssystemet fungerte for deres skandinaviske hoteller, tok Radisson en bemerkelsesverdig beslutning. Ikke bare valgte de å tillate bruk av Millum som innkjøpssystem for sine skandinaviske hoteller, men de ønsket også å gjøre et pilotprosjekt med Millum, for å koble innkjøpssystemet mot ERP-systemet SAP for et av deres største hoteller i Norden, Radisson Blu Waterfront Hotell i Stockholm. Etter vel gjennomført pilot, skulle integrasjonen rulles ut på samtlige hoteller i kjeden i hele Skandinavia. Deretter ønsket Radisson å bruke innsikten fra piloten til å drive sin innkjøpsplattform utenfor Skandinavia.
Å integrere et slikt system med et innkjøpssystem kan være en lang og komplisert prosess, men Millum tok utfordringen på strak arm. De hadde alltid sagt at de kunne håndtere og integreres med alle prosesser som brukes i en organisasjon, og så på dette som en strålende mulighet til å demonstrere sin kompetanse.
Suksess for det norske innkjøpssystemet
Etter en suksessfull pilot, begynte integrasjonen som planlagt å rulles ut på resten av Radissons hoteller i Skandinavia. Per i dag har dette blitt fullført for nesten alle hotellene, mens de gjenværende hotellene forventes å bli koblet på i løpet av neste år.
Dette har altså vært en stor suksess for Millum, som har fått beholde sine innkjøpskunder i Radisson Skandinavia, og samtidig bevist at de kan håndtere komplekse prosesser og integrasjoner på tvers av landegrenser i et globalt selskap. Vellykket har det også vært for Radisson, som nå har fått svar på hvordan de skal koble sine hoteller globalt sett mot sitt valgte ERP-system, SAP.