Hopp til hovedinnhold

Vi går for grønt innkjøpsvett

I 2020 signerte Millum Grønnvaskingsplakaten. Det betyr at vi stiller oss bak innholdet i plakaten og lover å gjøre vårt ytterste for å følge de 10 prinsippene i vår markedsføring og kommunikasjon. Skift Norge har nå utarbeidet 10 nye prinsipper, denne gang for grønt innkjøpsvett. Det stiller Millum seg også bak, og oppfordrer samtidig andre til å gjøre det samme. 

Av: Sofie Vatle 21.01.2021 12:26

iStock-498571761

Viktig med bærekraftig handel

I Millum utvikler vi digitale løsninger som hjelper våre kunder på begge sider av bordet til å gjennomføre bærekraftig handel. Vi deltar aktivt på ulike arenaer innen samfunnsansvar og bærekraft, og jobber fortløpende med å utvikle vår teknologi i takt med kravene i markedet.

Dette fokuset støtter også Skift Norge i at «grønne innkjøp gir en positiv påvirkning på klima, miljø og mennesker, og skaper grønn konkurransekraft». Millum og Matinfo har deltatt i møter og diskusjoner rundt prinsippene, sammen med mange andre medlemmer.

Om grønne innkjøp

Gode, grønne innkjøp former leverandørmarkedet, hvilke varer og tjenester som er tilgjengelig, og dermed også vårt fotavtrykk på klima, miljø og menneskeliv. For å bidra til det grønne skiftet er produsentene avhengig av at det er flere som etterspør klimavennlige løsninger.

Grønne innkjøp er løftet frem som et av de mest sentrale virkemidlene til å drive det grønne skiftet av EU, nasjonale myndigheter, miljøorganisasjoner og næringslivet. Enten det gjelder i varehandelen, tjenesteproduksjonen, energiproduksjon-transport eller anvendelse - både i offentlig eller privat sektor. 

Grønne innkjøp vil redusere CO2-utslipp samt øke fokus og etterspørsel etter mer bærekraftige varer og tjenester, og på den måten fremme grønn konkurransekraft for norske bedrifter. Bedre innkjøpspraksiser vil derfor kunne ha stor betydning for utslipp både innenlands og globalt.

(Teksten i dette avsnittet er tatt fra gronneinkjop.no i sin helhet). 

De 10 prinsippene for grønt innkjøpsvett

  1. Gjør grønne innkjøp til en del av forretningsstrategien – gode innkjøp er grønne innkjøp
  2. Sett konkrete, målbare, ambisiøse og realistiske mål for virksomhetens innkjøp
  3. Invester i organisasjons- og kompetanseutvikling for grønne innkjøp
  4. Tenk sirkulær økonomi når innkjøp planlegges og gjennomføres
  5. Sikre at innkjøpsbetingelsene fremmer miljø- og bærekraft i samsvar med virksomhetsstrategien
  6. Sett av nok tid til å gjøre en grundig behovsanalyse, kartlegge markedet og planlegge anskaffelser
  7. Jobb sammen med leverandørene og legg til rette for løpende og konstruktiv dialog
  8. Sett av tilstrekkelig med ressurser til å gjøre innkjøpet grønt
  9. Følg opp kontrakten og rapporter på miljø og bærekrafteffekter
  10. Bruk etablerte standarder, sertifiseringssystemer og merkeordninger for å etablere god kontroll og kvalitetssikring av det grønne innkjøpet

Les mer om hvert punkt av prinsippene inkludert forklaring på gronneinkjop.no. Der finner du også kontaktinformasjon, samt veien videre om ditt firma også ønsker å stille seg bak prinsippene.