Hopp til hovedinnhold

Elektroniske innkjøp har forandret bransjen

Storhusholdningsbransjen består av mange store og små bedrifter, som handler fra hverandre. Markedet av leverandører og produsenter er stort og kan være uoversiktelig. Ved å bruke Millum Procurement forenkler man innkjøpsprosessen, og skaper mer forutsigbarhet for både kjøper- og leverandørsiden.

Av: Sofie Vatle 10.08.2021 07:33

kokker-tablet

Det kan være vanskelig å stå alene i forhandlingene mot hver enkelt leverandør om å få de beste avtalene eller leveringsbetingelsene. Derfor har en stor del av bransjen samlet seg hos forskjellige innkjøpsorganisasjoner som Gress-gruppen, NHO Innkjøp, Nores og Umoe Resturants.

Fordelen ved å være mange kommer veldig til syne gjennom et innkjøpssystem. Ved å inngå «stordriftsavtaler» med leverandørene kan medlemmene i innkjøpsorganisasjonene få mer gunstige avtaler både på pris og leveranse.

Vi ser at medlemmene av innkjøpsorganisasjonene, som igjen er våre kunder, drar fordel av å være organisert og bruke vårt innkjøpssystem. Hovedargumentet for et innkjøpssystem er pris, ingen tvil om det. Men det er en rekke flere fordeler som medlemmene stadig får øynene opp for.

Bjørn Anskau

daglig leder i Millum

Hvilke konkrete fordeler får man?

Det finnes mange fordeler ved å ta i bruk Millum Procurement. Tre av dem er; bedre kontroll over bedriftens innkjøp, forenklede prosesser og økt lønnsomhet. Økt lønnsomhet fordi man alltid handler til riktige, fremforhandlede priser, og fordi man samtidig sparer tid på administrative oppgaver. 

Det viktigste er først og fremst å ha en klar innkjøpsstrategi og implementere den hos de ansatte før man setter i gang. Uten en tydelig plan for å ta ut gevinstene av systemet er det lite vits. Det er også ekstremt viktig at de ansatte er med på tankesettet.

fortsetter Bjørn

Kontroll over all handel

Med et digitalt innkjøpssystem har selskaper mye bedre kontroll og oversikt over hva som kjøpes, hvilke avtaler som skal brukes og hvor man finner utgiftene. Med et digitalt system reduseres kostnadene gjennom økt transparens og bedre kostnadskontroll.

For en innkjøper handler det om å redusere kjøp utenfor eksisterende avtaler og styrke forholdet med leverandører for å oppnå den beste prisen. Med et godt digitalt innkjøpssystem kan du tette handelslekkasjene og få bedre kontroll uten å bruke tid på å søke og lese rapporter.

Forenklede prosesser

Fremtiden for innkjøp er P2P, purchase to pay. Det betyr at alle innkjøp er samlet på ett sted, i én tjeneste. Som innkjøper skal du kunne foreta alt fra bestilling til betaling uten omveier. Enkelt og smidig. Du skal heller ikke bruke tid på å undersøke hvilke av dine leverandører som tilbyr de forskjellige varene. Alle dine avtaler skal være en del av ditt innkjøpsverktøy.

Økt lønnsomhet

Med større kontroll og enklere prosesser kan både ledelse og medarbeidere ta bedre beslutninger som vil øke lønnsomheten både på bunn- og topplinjen. Med rett innkjøpssystem kan man bedre styre og redusere de administrative kostnadene gjennom prosessautomatisering og optimalisering, slik at alle ansatte kan bidra til å spare penger for selskapet.

Det kan høres selvfølgelig ut, men det krever at alle bitene faller på plass. Når hele selskapet er klar for å ta de riktige avgjørelsene, vil man raskt se besparelser på bunnlinjen.

avslutter Bjørn