Millum har lansert sin første bærekraftsrapport!
Endelig kan vi fortelle at vi har sendt inn vår aller første rapport til FN Global Compact. Rapporten er en forutsetning for å være medlem i Global Compact og samtidig en fin mulighet til å kommunisere det vi foretar oss innen samfunnsansvar og bærekraft.
Denne uken publiserte FNs Global Compact rapporten Millum har sendt inn for perioden desember 2018 til desember 2019. I tillegg til de ti prinsippene i FNs Global Compact har vi i 2019 prioritert å gjøre fremskritt med FNs bærekraftsmål nummer 8 og 12.
Jeg er stolt av at vi overholder vår forpliktelse til prinsippene FN har nedsatt som viktige fokusområder. I den årlige rapporten forteller vi om vår fremgang rundt vår forretningsstrategi, kultur og daglige drift. Vi forplikter oss også til å dele denne informasjonen med våre interessenter. Daglig leder MillumBjørn Anskau
Les rapporten for 2019 i sin helhet
Vår bærekraftsvisjon
"Vi skal støtte våre kunder med å nå sine bærekraftsmål gjennom teknologi og samarbeid."
Vi skal gjøre dette gjennom å muliggjøre grønne anskaffelser gjennom utvikling av digitale løsninger tilpasset bransjespesifikke behov. For eksempel legge til rette for etterlevelse av lovbestemmelser, samt gi data for revisjon og måling av effekter knyttet til ulike bærekraftsprogrammer.
Vi har forpliktet oss til de ti prinsippene i FNs Global Compact
Millum streber etter et høyt etisk nivå i hele bedriften. Alle tjenester vi leverer til våre kunder må oppfylle standardene beskrevet i våre retningslinjer. Alle leverandørene av varer og tjenester må overholde de samme standarder.
Våre retningslinjer er basert på norsk lov om offentlige anskaffelser (Norsk Lov om Offentlige anskaffelser §5), så vel som internasjonalt anerkjente konvensjoner fra FN og International Labour Organizaton (ILO) som spesifiserer standarder for ytelse. I tilfelle motstridende lover som regulerer det samme emnet, vil den høyeste standarden være gjeldende.
Siden 2018 har vi gjennomført en årlig vurdering av verdikjeden. Ved hjelp av digitalte verktøy, kartlegger vi alle våre leverandører med sikte på å avdekke mulige brudd, samt å oppmuntre våre leverandører til å strebe etter høyere etisk standarder og mer åpenhet i sine respektive leverandørkjeder.
Menneskerettigheter
Prinsipp 1:
Bedrifter skal støtte og respektere vern om internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, og
Prinsipp 2:
påse at de ikke medvirker til brudd på menneskerettighetene.
Tiltak som er igangsatt:
Millum AS har implementert etiske retningslinjer for vår egen organisasjon og ansatte, og for våres leverandører. Disse er basert på overnevnte norsk lov om offentlige anskaffelser og konvensjonene fra FN og ILO.
Arbeidsforhold
Prinsipp 3:
Bedrifter skal holde organisasjonsfriheten i hevd og sikre at retten til å føre kollektive forhandlinger anerkjennes i praksis,
Prinsipp 4:
sikre at alle former for tvangsarbeid avskaffes,
Prinsipp 5:
sikre at barnearbeid reelt avskaffes, og
Prinsipp 6:
sikre at diskriminering i arbeidslivet avskaffes.
Tiltak som er igangsatt:
I 2016 ansatte vi et team med tekniske spesialister lokalisert på Sri Lanka. For Millum er det viktig å sikre seg at de har gode arbeidsforhold. Dette gjøres ved å holde daglig kontakt med våre utenlandske teammedlemmer, samt flere besøk hos teamet flere ganger hvert år.
Miljø
Prinsipp 7:
Bedrifter skal støtte en føre-var tilnærming til miljøutfordringer,
Prinsipp 8:
ta initiativ til fremme av økt miljøansvar, og
Prinsipp 9:
oppmuntre til utvikling og spredning av miljøvennlig teknologi.
Tiltak som er igangsatt:
Vår drift og datalagring er energikrevende. Vi har flyttet våre serverne til en serverpark, noe som vil redusere mengden energi som trengs for kjøling, og dermed reduserer vårt miljøavtrykk.
Anti-korrupsjon
Prinsipp 10:
Bedrifter skal bekjempe enhver form for korrupsjon, herunder utpressing og bestikkelser.
Tiltak som er igangsatt:
Våre retningslinjer spesifiserer at alle former for bestikkelse, enten det er direkte eller indirekte, er uakseptable. Vi oppfordrer videre til bruk av ledelsessystemer og annen nødvendig praksis for å fremme samfunnsansvar og transparente forsyningskjeder.